Dla tych, którzy mimo wprowadzonych na blogu restrykcji prześlą posty mające znamiona spamu będą zgłaszani do UOKiK zgodnie z zapisami ustaw. Jeśli takie zdarzenie będzie mieć miejsce wówczas:
– złożę zawiadomienie na Policję w związku z popełnieniem wykroczenia
– złożę skargę do:
- Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (www.uokik.gov.pl),
- Federacji Konsumentów (www.federacja-konsumentow.org.pl),
- Powiatowego (Miejskiego) Rzecznika Konsumentów.
- Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (www.giodo.gov.pl).
Konsument może domagać się skutecznej ochrony przed spamem na mocy przepisów:
- ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów – naruszenie zbiorowych interesów konsumentów poprzez bezprawne działanie,
- ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji – działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami,
- ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny– posłużenie się pocztą elektroniczną w celu złożenia propozycji zawarcia umowy bez uzyskania uprzedniej zgody konsumenta.
Przepisy przewidują odpowiedzialność karną zarówno za bezprawne wykorzystywanie danych osobowych, jak i przesyłanie niezamówionych informacji handlowych. Kto przesyła za pomocą środków komunikacji elektronicznej niezamówione informacje handlowe, podlega karze grzywny (art. 24 ust. 1 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną). Ściganie wykroczenia przesyłania niezamówionych informacji handlowych następuje na wniosek pokrzywdzonego.
Zanim zdecydujesz się na spam zastanów się dwa razy czy warto, miej też na uwadze to że wszystkie posty są moderowane.